نوشته‌ها
لیست نوشته ها
جستجو

چهارشنبه - ۱۱ فروردین ۱۳۸۹

درباره‌ی کتاب «جهان هولوگرافیک» نوشته‌ی «مایکل تالبوت»

 

حسین جاوید – چاپ شده در مجله‌ی علمی «دانش‌گر» - شماره‌ی ۳۹

 

  از سپیده‌دمان آغاز حیات انسان بر روی کره‌ی زمین، در گوشه‌ای ناچیز از کائنات لایتناهی، بنیادی‌ترین پرسشی که بشر در پیش رو داشته است پرسش درباره‌ی اسرار وجود خود و جهان است. مردمان خردمند هر روزگار، به فراخور عقاید، اندیشه‌ها، و گسترد‌ه‌گی دانش خود، کوشیده‌اند به این معما پاسخ دهند. شاعران و فیلسوفان، نسل در نسل، ظهور کرده‌اند و تلاش داشته‌اند بتوانند نوری به تاریکی‌های شناخت ما از ماده و آگاهی بتابانند، اما یا به کلی به خطا رفته‌اند، و یا نهایتن به این نتیجه رسیده‌اند که «اسرار ازل را نه تو دانی و نه من/ وین حرف معما نه تو خوانی و نه من.» با پیش‌رفت‌های تکنولوژیک خارق‌العاده‌ای که از نیمه‌ی دوم قرن بیستم به بعد اتفاق افتاد امید به درک ناشناخته‌های انسان و طبیعت پررنگ‌تر شد. در عصر جدید، دیگر حدس و گمان و سخن گفتن بی‌پایه از آن‌چه تصور می‌شود واقعیت است ارزش خود را از دست داده است و هر نظریه‌ی علمی تنها با دلایل متقنی که درستی آن را به اثبات برساند اعتبار می‌یابد. این چون‌این است که تحقیقات جدید انسان برای شناخت جهان پیرامون خود کاملن بر ابزارها و مشاهدات علمی متکی‌ست، و در این زمینه‌ سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده و می‌شود. یافتن پاسخ برای معمای حیات آن‌قدر برای انسان واجد اهمیت است که در راه رسیدن به آن از هیچ هزینه‌ی مادی و معنوی دریغ ندارد. از جمله، تنها میلیاردها دلار در مرکز سرن سرمایه‌گذاری شده تا شاید بتوان با رسیدن به شناختی از ذرات زیر - اتمی به اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی منشا حیات پی برد.

از میان نگره‌های متاخر درباره‌ی جهان نظریه‌ی هولوگرافیک بودن آن از جالب‌ترین و شگفت‌انگیزترین نظریه‌هاست. هولوگرام یک تصویر سه بعدی ا‌ست که توسط اشعه‌ی لیزر، با ساز و کار ویژه‌ای، ساخته می‌شود و آن را می‌توان حاصل تداخل امواج دانست. این تصویر، هم‌چون تمثال پرنسس لیا در فیلم «جنگ ستاره‌گان،» واقعی و در عین حال فراواقعی است! دیده و ادراک می‌شود اما اگر نزدیک آن شوید و بخواهید لمس‌اش کنید دست‌تان از میان آن عبور می‌کند. درواقع، هولوگرام خیالی واقعی ا‌ست، یا واقعیتی خیالی. دو دانش‌مند بزرگ قرن بیستم، پس از تحقیقات فراوان، به این نتیجه رسیدند که شباهت‌های فراوانی بین هولوگرام و جهان وجود دارد و، بر این اساس، «جهان نوعی هولوگرام غول‌پیکر است، یعنی توهمی‌ست با شکوه!» این دو دانش‌مند «دیوید بوهم،» از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین فیزیک‌دان‌های کوانتوم، و «کارل پریبرام،» متخصص فیزیولوژی اعصاب، هستند. نکته‌ی جالب توجه این‌جاست که این دو نفر در تحقیقات جداگانه و در زمینه‌های متفاوت ـ هر یک در تخصص خود ـ به باور هولوگرافیک بودن جهان رسیدند و آن‌را تبیین کردند. آن‌ها موفق شدند با کمک این نظریه‌ی جدید پیش‌نهادهای تازه‌ای برای درک انسان و جهان و نیز پدیده‌های توضیح‌ناپذیر و متافیزیکی که سده‌هاست بی‌پاسخ مانده‌اند فرا روی قرار دهند.

کتاب «جهان هولوگرافیک» ـ با عنوان فرعی «نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته‌ی مغز و جسم» ـ نوشته‌ی «مایکل تالبوت،» نویسنده‌ی امریکایی، از جمله‌ی کتاب‌هایی‌ست که در تایید و تشریح این نظریه نوشته شده است. نویسنده‌ی کتاب کوشیده است با منسجم کردن تحقیقات و دست‌آوردهای بوهم و پریبرام، و نیز هر دانش‌مند برجسته‌ای که یافته‌ای در تایید هولوگرافیک بودن جهان داشته است، این نظریه را بسط دهد و آن‌را برای همه‌گان قابل فهم کند.

بوهم و پریبرام به خوبی آگاه بودند که تنها در صورتی می‌توانند فیزیک‌دان‌ها و عموم مردم را در مورد درست بودن نظریات خودشان اقناع کنند که شواهد تجربی و انکارناپذیری در چنته داشته باشند. این بود که طی چندین سال به رشته‌ای آزمایش‌‌های گوناگون دست زدند. دانش‌مندان دیگری نیز به کمک آن‌ها آمدند و با آزمایش‌هایی که ترتیب دادند به تایید نظریات بوهم و پریبرام یاری رساندند.

تئوری هولوگرافیک بودن جهان واجد روی‌کردی بسیار نو و غریب است، به‌طوری که خواننده را به حیرت می‌اندازد و ممکن است تصور او از دنیای پیرامون‌اش را کاملن متحول کند. بر اساس این تئوری، هر تکه از مغز انسان، و نیز هر تکه از جهان، واجد ویژه‌گی کل آن است. در حقیقت، همه‌چیز یک چیز هستند! جهان ما دستگاهی نیست که اجزای آن کل آن را ساخته باشند، بل‌که کلی است که تحت نظامی منسجم به نام نظم مستتر قرار دارد و عمل‌کرد اجزا را هدایت می‌کند. نیز جهان دارای خصوصیات لامکانی است. بر اساس این داده‌ها معماهای بسیاری حل می‌شوند، مثلن، ثابت می‌شود که تله‌پاتی، پیش‌آگاهی، و درمان‌های معجزه‌آمیز صرفن اتفاقاتی باورناپذیر یا غیرقابل فهم نیستند، بل‌که رویدادهایی هستند که می‌توان چرایی و درستی آن‌ها را با دلایل و آزمایش‌های علمی به اثبات رساند. هم‌چون‌این این تئوری توضیحی جالب توجه درباره‌ی مرگ دارد و امکان حیات پس از مرگ را اثبات می‌کند، زیرا «تجربه‌ی مرگ چیزی جز تغییر جای‌گاه آگاهی شخصی از یک سطح هولوگرافیک واقعیت به سطح دیگر نیست.» نظریه‌ی هولوگرافیک بودن جهان تمام اجزای دنیا را موجوداتی از یک جنس می‌داند، و حتا آگاهی را نوعی از ماده به شمار می‌آورد. از جمله این نکته را مطرح می‌کند که «وجه عمیق جهان ما امواج و ذرات متحرک لامکان و فرکانس‌های بی‌شماری‌ست که در هر لحظه هر جا هستند، که هم موج‌اند و هم ذره، این جهانی‌ست که در سنگ و کوه و خاک و آب دارای شعورند و می‌توانند آگاهانه به امواج ساطع‌شده از ذهن ما پاسخ دهند.» این‌ها تنها بخشی از بی‌شمار نکات خارق‌العاده‌ای‌ست که در جهان هولوگرافیک مطرح می‌‌شود و به تناوب پرسش‌ها و پاسخ‌های فراوانی درباره‌ی پیچیده‌گی‌های انسان و کیهان در ذهن خواننده ایجاد می‌کند.

حسن بزرگ کتاب این است که یک‌سویه به ماجرا نگاه نکرده است و علاوه بر نظریات بوهم، پریبرام، و دانش‌مندانی که موافق آن‌ها بوده‌اند، نظریاتی که تئوری‌ هولوگرافیک بودن جهان را قوین رد می‌کنند هم به شکلی کامل در کتاب مطرح شده‌اند. این روی‌کرد زمینه‌ی نگاه انتقادی به کتاب را فراهم آورده است و خواننده را در جای‌گاه داوری که می‌تواند حقیقتی را بپذیرد یا رد کند قرار می‌دهد. «جهان هولوگرافیک،» با آن‌که به نظر کتابی بسیار پیچیده و دیریاب می‌آید، اثری‌ست فوق‌العاده خوش‌خوان و جذاب که مخاطب را با خود هم‌راه می‌کند و گام به گام تا کشف رمزهای فراوانی از کائنات به پیش می‌برد. در این کتاب مطلقن از اصطلاحات فنی غیرقابل فهم و ریاضیات پیچیده خبری نیست و تنها با شناخت اندکی از مفاهیم فیزیکی و ریاضیاتی می‌توان سرتاسر متن را خواند و به شناخت علمی جالب توجهی از پدیده‌های فیزیکی و متافیزیکی طبیعت پی برد. مترجم این کتاب «داریوش مهرجویی،» کارگردان نام‌دار کشورمان، است و ناشر آن نشر «هرمس.»


امکانات: Next Blog Previous Blog Blog Comments - 1 Print Blog Send To Friend Add Blog To Favorite
http://www.ketablog.ir/blogs/blog.php?code=53
دیدگاه‌
<< صفحه بعدی ۰۱ صفحه قبلی >>
مجید برزگر
سه‌شنبه - ۱۷ فروردین ۱۳۸۹
سلام آقای جاوید
پرسشی داشتم راجع به شیوه نگارش بعضی از کلمات که در حال حاضر رایج شده است. تازگی ها زیاد می بینم که به جای نوشتن واقعا با تنوین به صورت واقعن نوشته می شود. از آنجایی که در نوشته های شما هم با این گونه واژه ها برخورد داشته ام فکر کردم با شما مطرحش کنم.
امیدوارم به خاطر طرح این پرسش که مربوط به این پست از وبلاگتان بود نرنجیده باشید.

پاسخ کتابلاگ
دوست عزیز، موردی که ذکر کردید ـ شیوه‌ی ضبط تنوین ـ یکی از مسائلی‌ست که در  نگارش فارسی مورد اختلاف است. شیوه‌ی رسمی که فرهنگستان زبان و ادب و کسانی هم‌چون داریوش آشوری به آن معتقدند ضبط تنوین به‌صورت عربی‌ست. من، به تبعیت از استادانی مثل سعید نفیسی، با این نوع ضبط مخالف‌ام. هرچند قبلن هم به این موضوع پرداخته‌ام، در آینده‌ی نزدیک یک یادداشت در این مورد خواهم نوشت.
امکانات: Email Website

ثبت نظر
برای ثبت نظر جدید در ارتباط با نوشته فرم زیر را کامل کنید.
وارد کردن مواردی که با علامت v مشخص شده‌اند الزامی است.
نام: v
Chage Language
پست الکترونیک:
سایت اینترنت:
نظر شما: v
 :artist:  :biggrin:  :bowl:  :cry:  :dizzy:  :mad:  :nono:  :pirate:  :sad:  :shocked:  :sick:  :smile:  :tongue:  :uhh:  :wacko:  :wink:  :yinyang:

نظر خصوصی
در صورت انتخاب این گزینه، نظر بصورت خصوصی ثبت خواهد شد و فقط توسط مدیر سایت قابل مشاهده خواهد بود.
تاییدیه: v
برای تایید اطلاعات فرم متن داخل تصویر را مجددا وارد نمایید.

 
نوشته‌های مرتبط

RSS 2.0

javied1364@gmail.com

امکانات
خبرنامه سایت
گزارش‌ها
مطالب سایت
نوشته ها: ۲۸۰
نظرات: ۹۸۳
دنبالکها: ۰
مشاهده صفحات
تعداد کل: ۲۵۹۰۹۷۳ صفحه
مشاهده امروز: ۸۲ صفحه
بیشترین مشاهده:
جمعه - ۴ فروردین ۱۳۹۶
تعداد: ۲۶۶۷۴ صفحه
بازدید همزمان
در حال حاضر: ۱ نفر
بیشترین بازدید همزمان:
چهارشنبه - ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
تعداد: ۳۶۱ نفر
مراجعه به: